Osnovnoškolci dokazali da gospodarenje otpadom može biti održivo – pogledajte što su osmislili!

Vetro Challenge

Vetro Challenge

Gospodarenje otpadom igra veliku ulogu u smanjenju utjecaja na okoliš, poboljšanje kvalitete zraka i vode, a doprinosi i smanjenju emisije stakleničkih plinova u konačnici. Svjesni ovog gorućeg problema, društveno odgovorna tvrtka Vetropack Straža d.d. odlučila je organizirati projekt Vetro Challenge u suradnji s inovacijskom agencijom Lean Startup Hrvatska.

Vetro Challenge  približava važnost održivog gospodarenja otpadom i ulogu staklene ambalaže u procesima kružnoga gospodarstva djeci osnovnoškolske dobi od 11 do 14 godina. 

Vetro Challenge je u brojkama izgledao ovako:

  • 24 učenika
  • 6 nastavnika
  • 6 škola
  • 4 postavljena izazova
  • 5 digitalnih alata
  • 3 člana žirija

Vetro Challenge predavanje

Vetro Challenge Izazovi 

Kroz četiri inovacijska izazova, Vetro Challenge je osvijestio učenike i naveo ih da prepoznaju izazove kao prilike za inoviranje i pronalazak rješenja. Cilj projekta je samostalno osmisliti pozitivne promjene u društvu te potaknuti učenike i učitelje na pokretanje sličnih projekata u svojim školama kako bi potaknuli održivost, recikliranje i kružno gospodarstvo. 

Izazovi na koje su učenici osmislili svoja rješenja su:

  1. Kako educirati stanovništvo o boljoj kakvoći i zdravstvenoj sigurnosti namirnica koje se nalaze u staklenoj ambalaži u odnosu na one u drugim vrstama ambalaže?
  2. Kako povećati recikliranje svih vrsta otpada u našoj školi?
  3. Kako učiniti spremnike za staklo vizualno i funkcionalno privlačnijima s ciljem povećanja navika recikliranja?
  4. Kako staklenu ambalažu učiniti privlačnijom?

Vetro Challenge design thinking

Koraci koji su osigurali uspjeh timova

Edukacije provedene na Vetro Challenge-u osmišljene su da potiču kreativnost i empatiju kod učenika kako bi bolje razumijeli koji problem rješavaju – ali i za koga.  

Kako bi učenici mogli osmisliti rješenje na problem, bitno je da znaju zašto do problema uopće dolazi te koje su posljedice ako se problem ne riješi. Za početnu vježbu timovi su imali zadatak izraditi stablo problema u kojem su definirali glavni problem, uzroke i posljedice. Svi timovi ozbiljno su pristupili zadatku, od onih najmlađih, do onih nešto većih, uz budno oko učitelja/ica koji su bili u ulozi mentora/ica.

Vetro Challenge učenici

Učenici su se potom stavili u “cipele” svojih korisnika te su se, uz pomoć Empathy maps, povezali sa razmišljanjem potencijalnog korisnika. Pritom su razmišljali kako se njihov korisnik osjeća, što radi i što misli. Metodom design thinking-a učenici su puno jednostavnije generirali nove inovativne ideja koje će uz pomoć brojnih alata zadovoljiti stvarne potrebe korisnika. Dizajnersko promišljanje metodologija je koja zahtijeva od učenika da na kreativan i poduzetan način razviju rješenje koje će udovoljiti potrebama korisnika.  

Projekt na ovaj način potiče i povezivanje učenika iz različitih škola, kritičko razmišljanje te pokretanje sličnih inicijativa u svojoj školi ili čak županiji.

Vetro challenge žiri

Na kraju cijelodnevne edukacije, učenici su prezentirali svoje ideje u samo četiri minute pred stručnim žirijem koji je imao četiri minute za postavljanje pitanja. 

Evaluacija rješenja i proglašenje pobjednika Vetro Challenge natjecanja

U stručnom žiriju sudjelovali su stručnjaci iz industrije koje čine Petra Drenški ( Vetropack Straža d.d.), Helena Matuša (Poduzetnički centar Krapinsko-zagorske županije) te Matija Hlebar (Udruga za održivi razvoj UZOR). Odluka je bila teška, no žiri se naposlijetku odlučio za tri najbolja tima.

Treće mjesto zauzeo je tim “Mali zeleni”. Tim je osmislio dizajn boce za vodu, a svoje proizvode, kažu, prodavali bi uz prigodne jutene vrećice naziva Panona, Goranka i Primorka za lakši i sigurniji transport. Ima li boljeg načina istovremeno pokazati ljubav prema svojoj domovini i okolišu?

Prototip staklene boce Vetro Challenge

Na drugom mjestu našao se tim “Eco birds” čije rješenje “Znatiželjni spremnici” potiče radoznalost te daje mogućnost svima da recikliraju na zabavan i jednostavan način.

Prvo mjesto zauzeo je tim “Zeleni hum” čije rješenje podrazumijeva “Interaktivan spremnik” koji uz aplikaciju nudi dodatne bodove za korisnika kao i edukaciju o tome kako potaknuti recikliranje. Svoja rješenja timovi će imati prilike razvijati i nakon natjecanja, a ono što su ovdje naučili, kažu, pamtiti će do kraja života. 

Učenici i njihovi mentori izrazili su iznimno zadovoljstvo ovakvim tipom projekata, a nama najdraže pitanje ipak je: “A kada planirate sljedeće natjecanje?”

Kako nam je bilo na natjecanju pogledajte u videu:

Ako Vam se svidio ovakav tip događanja, želite uključiti škole iz vaše sredine u sličan projekt ili Vi želite organizirati sličan događaj, javite nam se!

Pozivamo da prate naše društvene mreže Linkedin, Facebook i Instagram kako ne bi propustili iduća druženja i radionice o relevantnim  temama koja traže rješenje! 

P.S. Više poduzetničkih znanja, vještina i prilika šaljemo u Inovacijskom Bento Boxu , na koji se možeš prijaviti ovdje

Kategorije
Najnovije objave